tisdag 25 december 2012

Saffransbullar


Ca 30 stycken
100 gr smör
5 dl mjölk
25 gr jäst
1 tsk kanel
1 gr saffran (el ½ gram)
1 dl strösocker
½ tsk salt
1 ägg
12 dl vetemjöl (ev lite mer)

Fyllning:
150 gr rumsvarmt smör
1 dl strösocker
200 gr riven mandelmassa

Pensling och Garnering:
1 uppvispat ägg
1 dl pärlsocker
ev 1 dl hackad mandel

1. Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken. Rör ut jästen med vätskan i en bunke eller köksmaskin.
2. Tillsätt kanel, saffran, socker, salt, ägg och ca 1 liter mjöl i degspadet.
3. Arbeta degen tills den blir blank, den ska vara ganska lös, ca 10 min för hand eller 5 minuter med hushållsassistenten. Låt jäsa under bakduk i minst 1 timme, gärna längre.
4. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt med resten av mjölet. Dela degen i 2 delar. Kavla ut varje del till en rektangel, ca 25x50 cm. Eller som jag gjorde, gör vanliga lussekatter av den ena deg-halvan! :)
5. Bred ut smöret, strö ut socker och mandelmassa. Rulla ihop degen från långsidan, inte för hårt. Skär varje rulle i 15 bitar.
6. Ställ bitarna med snittytan uppåt i en muffinsplåt eller på en plåt med bakplåtspapper. Jäs under bakduk i ca 30 min.
7. Pensla bullarna med ägg, strö över mandel och pärlsocker. Grädda mitt i ugnen ca 10 min.



Fika lugnt - Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar