tisdag 18 december 2012

Rågsiktsbröd

50 g margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
2-3 msk sirap
1 msk brödkryddor (använder jag aldrig)
13-14 dl rågsikt eller 3 dl vetemjöl och resten rågsikt

Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37 grader.
Smula jästen i en bunke. Rör ut jästen med lite av degvätskan.
Tillsätt resten av degvätskan, salt, sirap, brödkryddor och nästan allt mjöl. Spara lite till utbakningen.
Arbeta ihop till en deg. Jäs den övertäckt i bunken i ca 30 min.
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den så att gasblåsorna pressas ur.
Dela degen i 4 eller 6 delar. Forma bitarna till runda bollar. Platta eller kavla ut dem till runda kakor,
ca 15 cm för 4 eller 10 cm för 6. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Skär varje kaka i fyra delar och nagga med en gaffel.
Jäs kakorna övertäckta i 30 min.
Grädda de sen i mitten av ugnen i ca 10-15 min på 200 grader.
Låt kakorna svalna på galler under bakduk. (Jag brukar pensla  med vatten)
Rågsiktskakorna går bra att frysa och de håller sig då i ca 3 mån.

 
 
 

Lycka till - Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar