måndag 7 oktober 2013

Havrebröd


50 g jäst
5 dl vatten
0,5 dl honung
50 g  rumsvarmt smör
1 tsk salt
5 dl havregryn
ca 6 dl rågsikt
ca 6 dl vetemjöl

Smula jästen i en degbunke och värm vattnet till 37 grader.
Häll vattnet över jästen och rör tills den löses upp.
Blanda ner honung, smör, salt och havregryn.
Ha i  större delen av mjölet och knåda tills degen är slät och precis  börjar släppa från kanterna.
Strö lite mjöl över, täck bunken med en handduk och låt den jäsa till dubbel storlek, ca 40 min.

VIKTIGT!! Se upp för att knåda in för mycket mjöl i första omgången. Havregrynen drar åt sig
mycket vätska!

Ta degen ur bunken och knåda den smidig för hand på ett mjölat bakbord.
Kavla eller platta ut degen i en bakplåtsklädd långpanna, 35x40 cm.
Dela i rutor med mjölad kniv, 12 eller 16 st.
Nagga med mjölad gaffel och strö lite mjöl över hela brödet.
Täck brödet med en handduk och låt jäsa  i  30 min.
Grädda långpannebrödet mitt i ugnen i ca 15 min, 225 grader.
Låt svalna på galler, övertäckt med handduk.

 
 




 
 
 
 
 
 
Pialottas fina Havrebröd! :)

Lycka till - Kram kram

1 kommentar:

  1. Här hittade jag dina Havrerutor ... bra för de ska jag prova :)

    SvaraRadera