söndag 7 juli 2013

Tortanobröd


15 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
2 msk olivolja
1 msk honung
1 msk flingsalt
2,5 dl durumvete
5 dl vetemjöl special

Fyllning:

ca 100 god skinka (parma, rökt, kalkon, pastrami...)
ca 150 g mozarella-ost
ev soltorkade tomater, basilika
eller annat enligt önskemål

Gör så här:

1. Smula jästen i en bunke och lös upp med vatten, olivolja, honung och flingsalt.
2. Blanda i mjölet, lite i taget, tills degen går ihop och släpper kanterna.
3. Jäs degen i bunken under bakduk i ca 30 min.
4. Tryck ut degen till en rektangel, ca 1 cm tjock. Kavla inte, då trycker man ut all luft.
5. Fördela fyllningen på rektangeln.
6. Pensla yttersta kanten på degen med vatten och rulla ihop och forma till en krans.
7. Lägg kransen på en plåt med bakplåtspapper och jäs under bakduk i ca 30 min.
8. Sätt ugnen på 250 grader.
9. Ställ in plåten i ugnen och sänk värmen till 200 grader.
10. Grädda i ca 20-25 min och låt sen brödet svalna på galler.

Jag sprayade mitt bröd med vatten och strödde över lite flingsalt!


Lycka till - Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar