söndag 14 juli 2013

Korvbröd / Hamburgerbröd


(10-12 st)

3 dl mjölk
25 g jäst
0,5 tsk salt
4 msk olivolja eller smör
1 msk sirap
7,5 vetemjöl
1 dl grahamsmjöl

Man kan byta ut till valfria mjölsorter! Jag hoppade över graham och tog hälften vetemjöl och hälften rågsikt!! :)


1. Värm mjölken till fingervarm. Tillsätt olivolja eller smör. Lös upp jästen med saltet i lite av   degvätskan i en stor bunke.

2. Blanda i mjölet och resten av ingredienserna utom 1 dl mjöl. Blanda korvbröds-degen tills den blir genomarbetad och börjar släppa från kanten i bunken. Knåda mellan 5-10 min. En bakmaskin funkar utmärkt eller matberedare eller knåda för hand.

3. Låt degen till korvbröden jäsa underbakduk på en varm plats i 30 min.

4. Lägg upp degen på ett mjölat bakbord och knåda till en avlång limpa. Dela upp degen i 15-20 bitar beroende på hur stora korvbröd man vill ha.

5. Forma en till 15 cm långa korvbröd och lägg på två plåtar med bakplåtspapper.

6. Låt jäsa på plåten i ytterligare 30 min. Sätt ugnen på 200 grader.

7. Grädda i ugnens mitt i ca 10 min till korvbröden fått fin färg och är genombakade.
 

 
 
 
 
Lycka till - Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar