söndag 3 februari 2013

Lyxig Kladdkaka

 
Denna utomjordiskt goda kladdkaka kan göra vem som helst lycklig. Eftersom den innehåller mycket choklad är den mastig och räcker till många.
Hur enkel som helst att göra, men imponerar garanterat på dina gäster. Det du ska tänka på när du bakar denna kaka är att vispa smeten så LITE som möjligt, för att kakan ska bli riktigt god och kladdig.
Rör ner chokladblandningen medan den är varm.
Den här kakan är inte bara en kaka, den är en upplevelse, den optimala njutningen för en sann choklad-älskare!!
Grädda i ugn på 225 grader i 12-15 min.

200 g mörk choklad(helst minst 70% kakao)Jag använder Marabou Mörk
4 ägg
200 g smält smör eller 2 dl flytande Milda Culiness
2 dl socker
2½ dl mjöl (gärna dinkelmjöl, kakan blir extra smarrig med dinkel)
1 tsk bakpulver


Smält smör och chokladen på låg värme i en gryta, värme 1 eller 2 på plattan.
Rör då och då, så att inte chokladen fastnar i botten på grytan. Ta bort grytan från plattan när allt smält.
Vispa under tiden ihop socker och ägg lätt. Vispa inte för mycket, då blir den inte så go och kladdig som den ska vara!

Blanda mjölet med bakpulver och rör försiktigt ner i smeten.
För den optimala smakupplevelsen, använd gärna dinkelmjöl, chokladsmaken blir mer framträdande då.
Häll till sist ner den varma chokladblandningen i smeten och rör om tills det blandar sig.
Häll ner smeten i en smörad och bröad springform, ställ in i ugnen och grädda i 12-15 min på 225 grader i nedre delen av ugnen.

Kakan blir godast om man bakar den på  12 min, men det beror också på vilken ugn man har. Fast denna kakan har jag bakat många gånger och funnit att den är  godast om man bakar den max 12 min!
Låt kakan svalna och pudra till sist över riktigt god kakao över kakan.
Jag använder alltid en kakao med hög chokladhalt, eftersom den har godare smak och inte så mycket socker som vanlig kakao.

Servera med vispad grädde, är du lat så använd färdigvispad grädde som finns att köpa.

Om man vill ha kakan extra god, blanda ner 2 msk flytande honung i smeten eller några skvättar Amarula likör eller liknade likör. Använd din fantasi, det mesta passar att ha i kakan, som en extra guldkant på smaken.

Extra god när den fått stå i kylen och svalna och med lite skivad banan till serveringen!!
 
 
 
Jag testade även att göra denna med Geisha Dark i stället för mörk choklad, jättegott!!

 
 
 
Här testade jag en Rocky Road Kladdkaka, mums!!
 
 
Denna är gjord med Marabou Oreo ;-p

 
Fika lugnt - Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar