lördag 19 januari 2013

Kassler- och rislåda


Ingredienser (ca 6 port) :

6 portioner kokt ris, enligt förpackingen
0,5 kg kassler
1 st purjolök (kan uteslutas)
3 dl grädde (jag använde 5 dl för jag tyckte att det blev för torrt)
1 dl majonäs
0,5 dl chilisås
ca 200 g riven ost

Gör så här:

1. Koka riset. Förbered resten under tiden.
2. Skär kassler i tärningar och strimla purjolöken.
3. Rör ihop  grädde, majonäs och chilisås i en bunke.
4. Lägg riset i en ganska stor ugnsform, min är 22 x 35 cm och är lagom för en sats (6 port).
5. Lägg på purjolöken och kasslertärningarna och rör om.
6. Häll blandningen av grädde, majonnäs och chilisås över.
7. Riv osten och fördela den jämnt ovanpå.

Till hit kan du förbereda om du vill. Ställ i så fall in ugnsformen i kylskåp när det svalnat.

8. Gratinera i mitten av ugnen i 225 grader tills den fått fin färg, det tar ca 15-20 min om riset är varmt        och 20-25  min om ugnsformen stått kallt.

Lycka till - Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar