lördag 19 januari 2013

Havrerutor


Ca 20 bitar

Skållning
4 dl havregryn
25 g smör
4 dl kokande vatten

2 dl vatten, ljummet
50 g jäst
1½ tsk salt
2 msk  sirap
6-8 dl matbrödsmjöl, 4 sädesslag

Pensling & garnering
vatten
havregryn

GÖR SÅ HÄR
1. Häll havregrynen i en skål. Tillsätt smöret, skuret i småbitar. Häll över kokande vatten.
Låt blandningen stå och dra i ca 10 min.
2. Häll ljummet vatten i en bunke och rör ut  jästen i det.
3. Tillsätt salt, sirap, havregryns-blandningen och mjölet, lite i taget. Arbeta ihop till en smidig deg.
4. Låt degen jäsa i bunken under bakduk i ca 40 min.
5. Knåda degen på ett mjölat bakbord. Platta ut degen i en långpanna eller på en ugnsplåt klädd med bakplåtspapper, ca 20 x 30 cm. Skär 20 rutor i degen med en kniv. Pensla med vatten och strö över havregryn.
6. Låt degen jäsa under bakduk i ca 40 min. Sätt ugnen på 225 grader.
7. Grädda brödet mitt i ugnen i 15-20 min. Låt brödet svalna på ett galler under en bakduk.
Bryt brödet i rutor vid servering.

Fika lugnt - Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar