lördag 16 mars 2019

Kladdkakebullar



50 g jäst
5 dl mjölk
125 g smör
2 dl socker
1 msk vaniljsocker
ca 15 dl vetemjöl special
½ tsk salt

Fyllning:
100 g smör
½-2 dl socker
1 ½ dl mjöl
4 msk kakao
1 msk vaniljsocker
2 ägg
+
2 dl socker
80 g smör

Pensling:
1 ägg

Sockertopping:
50 g smör
2 dl socker

Värm mjölken till 37 grader.
Smula jästen i en bunke och tillsätt mjölken, sockret och vaniljsockret.
Klicka i smöret.
Häll i 13 dl mjöl och knåda i 10 min eller kör i maskin.
Låt jäsa i 30 min.

Kladdkakefyllning:
Smält 100 g smör till fyllningen och låt svalna.
Knäck i äggen i smöret.
Mät upp de torra ingredienserna och vänd ner.

Kavla ut degen tillsammans med lite till mjöl.
Bred på ett lager smör (80 g), strö över socker och ett lager kladdkakefyllning.

Skär ut två stycken fyrkanter, lägg dom på varandra och skär remsor.
Tag ändarna och snurra åt varsitt håll.
Tryck fast ändan under bulle.
Låt jäsa under bakduk i 20 min.
Pensla på ägg.
Grädda i 225 grader i 8-10 min.
Låt bullarna vila under duk i 10 min.
Smält smöret, pensla bullarna och doppa de i socker.



Fika lugnt - Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar