lördag 4 maj 2013

Karlsbaderbullar


100 gr margarin
2 dl mjölk
25 g jäst
1 krm salt
2 msk strösocker
2 äggulor
7 dl vetemjöl

Jag lyxade till mina med lite fyllning gjord av äggvitorna blandat med riven mandelmassa!

Smält matfett i en kastrull och tillsätt mjölken.
Värm till fingervarmt (37 grader).
Lös upp jästen i hälften av degspadet. Tillsätt resten av spadet, salt, socker, äggulor och mjöl.
Arbeta ihop till en deg. Låt jäsa i 15 min.
Kavla ut degen till en stor rektangel. Bred ut fyllningen på halva degens långsida.
Vik ihop och platta till lite. Skär sen långa remsor som sen snurras till en liten knut.
Lägg degsnurrorna på en plåt med bakplåtspapper och låt de jäsa i 30 min.
Grädda i 250 grader i ca 5 min. Låt svalna på galler under bakduk.
Pensla bullarna med smält smör och strö över strösocker.

 

Lycka till - Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar