tisdag 12 november 2013

Morotsbröd


5 dl mjölk eller vatten
50 g jäst
½ dl olja
200 g finrivna morötter
1 tsk salt
2 msk sirap eller socker
1 dl grahamsmjöl
4 dl vetemjöl
8 dl rågsikt

Jag brukar byta ut vissa mjölsorter till det som jag har hemma!



Värm mjölken eller vattnet till 37 grader.
Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den med lite av degspadet.
Tillsätt resten av degspadet, oljan,morötter,salt, sirap och nästan allt mjöl. Spara lite mjöl till utbakningen.
Arbeta kraftigt ihop till en deg. Låt den sen jäsa övertäckt i ca 30 min.
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Platta ut den i en långpanna med bakplåtspapper.
Skär degen med mjölad kniv i valfritt antal bitar, jag brukar ta 12 eller 16. Nagga degen.
Jäs under bakduk i ca 30 min. Grädda sen i mitten av ugnen i ca 15-20 min på 225 grader.
Låt sen brödet svalna på galler under bakduk.



 

Lycka till - Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar